انواع نورپردازی

انواع نورپردازی محیط

نورپردازی ساختمان به ۲ دسته کلی تقسیم می‌شود:

۱. نورپردازی بیرونی

نورپردازی بیرونی نیز خود به دودسته نورپردازی نما و نورپردازی فضای سبز یا محوطه تقسیم می‌شود.

  • نورپردازی نما

در زمان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی جهت انواع نورپردازی نمای ساختمان حتماً به اهمیت هماهنگی رنگ متریال نمای ساختمان و رنگ نور انتخاب‌شده دقت کنید. نورپردازی نما یکی از پراهمیت‌ترین بخش‌های نورپردازی ساختمان است و عوامل ازجمله رنگ و شدت نور، مصرف انرژی و انتخاب نحوه نورپردازی در ایجاد یک فضای زیبا و دل‌نشین به‌شدت تأثیرگذار است.

قبل از اجرای نورپردازی نما باید بدانید که:

  1. در نورپردازی نما نباید از رنگ‌های آزاردهنده و خیلی شارپ استفاده کنید.
  2. نورپردازی ساختمان شما نباید موجب مزاحمت برای ساختمان‌های مجاورتان شود.
  3. از منظر طراحی و زیبایی‌شناسی نورپردازی نما نباید به فضای داخلی خانه راه یابد.
  • نورپردازی حیاط و فضای سبز

شما با نورپردازی مناسب فضای سبز خود می‌توانید آرامش بیشتری در محیط ایجاد کنید. نشان دادن تمام زیبایی فضا در شب و اضافه کردن زیبایی به محیط با استفاده از نور و سایه ازجمله دلایل به‌کارگیری نورپردازی محیط می‌باشد. برای نورپردازی محوطه حتماً نیاز به هزینه‌های زیاد و استفاده از انواع لامپ‌های نورپردازی مختلف و وسایل پیشرفته نورپردازی نیست. شما خیلی ساده می‌توانید با استفاده از نورهای متحرک مانند انواع چراغ‌های نورپردازی شارژی، شمع، فانوس یا ریسه، محوطه منزل خود را نورانی و جلوه زیبایی به آن ببخشید.

۲. نورپردازی داخلی

نورپردازی ساختمان نقش کلیدی در طراحی داخلی داردچراکه دیوار‌ها و سقف نقش مهمی در نورپردازی داخلی ساختمان ایفا می‌کنند. درواقع طراحان داخلی و دکوراسیون به‌خوبی از اهمیت شکل نورپردازی و چگونگی اعمال آن در فضا باخبرند.

اهمیت نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه ازجمله اصلی‌ترین قسمت‌های هر خانه‌ای  است و باید پرنور باشد. لازم است در این فضا حتماً از یک منبع نور سقفی استفاده کنید چراکه این محیط ازجمله مکان‌هایی با بیشترین حجم استفاده و رفت‌وآمد می‌باشد درواقع برای نورپردازی مناسب در فضای آشپزخانه باید به قسمت‌هایی که بیشتر استفاده می‌شوند (مانند کانتر آشپزخانه، کابینت‌ها، کشو‌ها و سینک ظرف‌شویی) بیشتر توجه کرد. همچنین از منظر طراحی می‌توان برای داشتن فضایی گرم و صمیمی در آشپزخانه می‌توانید روی اپن لامپ‌های آویز با نور گرم نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *